Το σχολείο μας

Το σχολείο μας
Γυμνάσιο Καναλίων

Τετάρτη 9 Μαΐου 2012

Πρωτότυπο Δια-σχολικό περιβαλλοντικό πρόγραμμα με θέμα τον οικοτουρισμό και τις λίμνες Κάρλας και Πολυφύτου


τα δύο σχολεία στο γεφύρι του Αζίζ-αγά: χέρια ψηλά!

Πρωτότυπο Δια-σχολικό περιβαλλοντικό πρόγραμμα
με θέμα τον οικοτουρισμό και τις λίμνες Κάρλας και Πολυφύτου
ΟΡΓΑΝΩΘΗΚΕ ΑΠΟ ΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΝΑΛΙΩΝ
Κοινή 3ήμερη περιβαλλοντική εκδρομή ήταν η κατάληξη ενός πρωτότυπου περιβαλλοντικού προγράμματος που πραγματοποίησαν δύο Γυμνάσια, το Γυμνάσιο Καναλίων Μαγνησίας και το Γυμνάσιο Αιανής Κοζάνης. Πρόκειται για ένα πρωτότυπο εγχείρημα, αφού για πρώτη φορά οργανώνεται συνεξέταση ενός θέματος και κοινή εκδρομή από δύο σχολεία, το προσωπικό και οι μαθητές των οποίων όχι μόνο απέχουν χιλιόμετρα μεταξύ τους, αλλά και δεν είχαν καμία προηγούμενη επαφή και επικοινωνία μεταξύ τους.
Το σχετικό περιβαλλοντικό πρόγραμμα οργανώθηκε από τον περασμένο Νοέμβριο και είχε ως σκοπό την εξέταση των φυσικών περιοχών από το κάθε σχολείο, αλλά και τη συνεξέταση, ώστε να εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα μέσα από τη σύγκριση.  Πιο συγκεκριμένα, το θέμα που απασχόλησε τις δύο σχολικές μονάδες ήταν ο «Αγροτουρισμός στις  περιοχές μας, λίμνες Κάρλας & Πολυφύτου». Το Γυμνάσιο Καναλίων ασχολήθηκε με τις προοπτικές που καλλιεργούνται με αφορμή τη λίμνη Κάρλα (αγροτουρισμός & μονοπάτια), ενώ το Γυμνάσιο Αιανής εξέτασε το ίδιο θέμα με αφορμή τη λίμνη Πολυφύτου (αγροτουρισμός & λίμνη). Στη συνέχεια, ανταλλάχθηκαν οι εμπειρίες για εφαρμογή στην άλλη περιοχή
Το πρώτο στάδιο ήταν η γνωριμία των μαθητών των 2 σχολείων μέσα από τη σχετική σελίδα που δημιουργήθηκε στο facebookΠεριβαλλοντική Συνεργασία Γυμνασίων Αιανής - Καναλίων (https://www.facebook.com/groups/372565742772656/)! Το αποτέλεσμα ήταν όλοι οι μαθητές να «γνωριστούν» μεταξύ τους πριν συναντηθούν χρησιμοποιώντας ένα οικείο για τα νέα παιδιά μέσο κοινωνικής δικτύωσης ως εργαλείο επικοινωνίας. Στην ίδια ομάδα αναρτούσαν ότι έκριναν χρήσιμο για κοινοποίηση σχετικά με τις δύο περιοχές τους: έτσι, γνώρισαν το ένα σχολείο στο άλλο το μέρος του. Η ηλεκτρονική επικοινωνία ολοκληρώθηκε με μια τηλεδιάσκεψη των σχολείων!
Των επαφών και προετοιμασιών ακολούθησε 3ημερη κοινή εξόρμηση προσωπικού και μαθητών στον Εθνικό Δρυμό της Β. Πίνδου, στην κοιλάδα Βάλια Κάλντα, τη γύρω περιοχή και το Περιβόλι , ενώ στο Κ.Π.Ε. Γρεβενών παρακολούθησαν το αντίστοιχο πρόγραμμα «Οικοτουρισμός».  Επίσης, οι μαθητές επισκέφθηκαν και το Κέντρο Παλαιοντολογίας  Μηλέας Γρεβενών, περιοχή όπου ανακαλύφθηκαν οι μεγαλύτεροι χαυλιόδοντες  μαμούθ στον κόσμο! Τα δύο σχολεία γνωρίστηκαν από κοντά και υλοποίησαν κοινές δράσεις  ( πεζοπορίες, αγώνα ποδόσφαιρου, εξορμήσεις σε περιοχές οικοτουριστικού ενδιαφέροντος στα 1500 υψόμετρο), με τις οποίες έζησαν πρωτόγνωρες εμπειρίες και καλλιέργησαν φιλίες. Ενθουσιασμένοι από αυτή την πρωτόγνωρη δράση παρακάλεσαν τους εκπαιδευτικούς τους να την επαναλάβουν και την επόμενη χρονιά.  
Οι 45 μαθητές και των δύο σχολείων συνοδευόμενοι από τους δύο διευθυντές τους και 3 εκπαιδευτικούς βίωσαν τη σημασία του συνθήματος «Μένουμε Ελλάδα»,   γνωρίζουμε τον τόπο μας και στηρίζουμε σε δύσκολες στιγμές τον οικοτουρισμό και τις επιχειρήσεις». Οι μαθητές των δύο περιοχών πήραν ιδέες για να υποβάλλουν ολοκληρωμένες προτάσεις εφαρμογής οικοτουριστικών δράσεων και πρότυπων στις  υποβαθμισμένες και άγνωστες-αλλά πανέμορφες -περιοχές τους. Ορισμένες από τις ιδέες αυτές μπορεί να οδηγήσουν και τα ίδια σε προσωπικές επαγγελματικές προοπτικές.
Τα οφέλη από αυτή την κοινή περιβαλλοντική και επαγγελματική αναζήτηση ήταν πολλά: περιβαλλοντικά, παιδαγωγικά, μεθοδολογικά, οικοτουριστικά, επικοινωνιακά κ.α.
Να σημειωθεί ότι, οι μαθητές του Γυμνασίου Καναλίων Μαγνησίας, προκειμένου να μην επιβαρύνουν τις οικογένειές τους με το κόστος της εξόρμησης αυτές τις δύσκολες οικονομικά εποχές, οργάνωσαν λαχειοφόρο με τη στήριξη της τοπικής κοινωνίας και ανταπεξήλθαν πλήρως στην εκδρομή, ενώ πολύτιμη στάθηκε η οικονομική συνεισφορά τόσο του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων, όσο και της Δημάρχου Ρήγα Φεραίου, τους οποίους και ευχαριστούν για την άμεση και ουσιαστική συμμετοχή τους στη σχολική ζωή τους.